ECOCup - Η Δύναμη είναι στο Ποτήρι σου

Περιγραφή
Ταυτόχρονα συλλέγονται δεδομένα από την εφαρμογή σχετικά με το θετικό περιβαλλοντικό ισοζύγιο που δημιουργείται από τη μη χρήση πλαστικών και χάρτινων ποτηριών μιας χρήσης, και μεταφράζονται σε άλλα ισοδύναμα (π.χ. δέντρα, κιλά νερό και διοξείδιο του άνθρακα που δε δεσμεύτηκαν κατά τη παραγωγή των ποτηριών) ώστε να βοηθήσουν το χρήστη με κάτι τόσο απλό να συμβάλλει τόσο πολύ. Επί το πλείστον συλλέγονται δεδομένα και για τις καταναλωτικές συνήθειες των χρηστών.
Συνεργάτες του ECOCup (πελάτες) είναι οι επιχειρήσεις παροχής ροφημάτων που θα πληρώνουν μια συνδρομή για την τοποθέτηση του καταστήματος τους στο δίκτυό μας.
Ομάδα
Ξεκινώντας με τα μέλη της ομάδας, πρώτο μέλος της είναι ο Κουκούλης Θανάσης. Είναι απόφοιτος του τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, μεταπτυχιακός φοιτητής του προγράμματος «Ψηφιακή Καινοτομία και Νεοφυής Επιχειρηματικότητα» στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, καθώς και περιβαλλοντικός εκπαιδευτής με διαπίστευση διδασκαλίας περιβαλλοντικής επικοινωνίας και εκπαίδευσης σε άτομα 6-99 ετών. Με τις γνώσεις ηλεκτρονικής, προγραμματισμού, android app development, και το γενικό τεχνικό υπόβαθρο, μπορεί να αναλάβει τη διεκπεραίωση τεχνικών και προγραμματιστικών ζητημάτων, καθώς και την επικοινωνία με τους μελλοντικούς πελάτες-επιχειρήσεις.
H Κατσαούνη Αικατερίνη από τη Θεσσαλονίκη, είναι φοιτήτρια στο προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου στην Μυτιλήνη. Είναι περιβαλλοντικός εκπαιδευτής και έχει γνώσεις στο χώρο της πώλησης και διάθεσης ροφημάτων και για αυτό κρίνεται κατάλληλη για τον τομέα του μάρκετινγκ, της αγοράς και της διαχείρισης Social Media.
Ο Γεώργιος Αντωνόπουλος έχει BSc in Naval Engineering και MSc in Environmental Sciences. Είναι website developer, programmer με έντονο περιβαλλοντικό ενδιαφέρον. Είναι ικανός στο CAD σχεδιασμό, website building και στον προγραμματισμό εν γένει. Θα είναι υπεύθυνος για το revenue model, για τεχνικά και προγραμματιστικά ζητήματα αλλά θα συμμετέχει και στον τομέα του Marketing και των Οικονομικών αλλά και του web design & development..
Μετά την συμμετοχή και τη κατάκτηση της 3ης θέσης στο SUP Free Hackathon, η ομάδα ολοκληρώθηκε με τον lead developer της, τον Γιάννη Μπραντ, μηχανικό λογισμικού και υπολογιστών για την δημιουργία της εφαρμογής.
Ωφελούμενοι από τη χρήση της εφαρμογής είναι:
Οι χρήστες: Απολαμβάνουν εκπτώσεις και δώρα, ένα εργαλείο μείωσης του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος και συμβάλλουν στην καθαριότητα της περιοχής που αγοράζουν καφέ αλλά και στη διεύρυνση της αγοράς του zero waste. Ακόμα δίνεται παραπάνω αξία στα ποτήρια πολλαπλών χρήσεων που πολλοί έχουν.
Οι επιχειρήσεις: Συλλέγουν δεδομένα σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις των πελατών τους, προσελκύουν και διατηρούν πιστούς και σταθερούς πελάτες, έχουν πρόσβαση σε customizable συστήματα loyalty, milestones, παροχής πακέτων καφέ που υπάρχουν στο εξωτερικό, μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και καλό κοινωνικό πρόσωπο αλλά και μια πράσινη πιστοποίηση (υπό δημιουργία, παρόμοια με αυτή του TripAdvisor). Τέλος χάρη στα δεδομένα μπορούν να λάβουν Data Driven Decisions για την επιχείρηση τους εύκολα και γρήγορα.
Οι δήμοι: Με την απόκτηση πολλών επιχειρήσεων στο δίκτυο, μειώνεται η χρήση των πλαστικών μιας χρήσης που υπό άλλες συνθήκες θα κατέληγε σε χωματερές και συστήματα διαχείρισης αποβλήτων και απορριμμάτων. Επομένως το τελικό σύνολο απορριμμάτων καταλήγει να είναι μικρότερο, επιτρέποντας στο δήμο να επενδύσει λιγότερα χρήματα στη διαχείριση του αλλά και να βελτιώσει τα συστήματα διαχείρισης για πρώτη φορά με τη χρήση συγκεκριμένων δεδομένων και όχι με εκτιμήσεις.
Πρόκειται ουσιαστικά για μια παραλλαγή του μοντέλου της ανταλλακτικής οικονομίας που σκοπό έχει τη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης.
Όσον αφορά την αγορά, απευθυνόμαστε αρχικά στο ελληνικό κοινό, δηλαδή τις επιχειρήσεις παροχής και τους αγοραστές ροφημάτων.
Ο καφές στην Ελλάδα
Ο καφές είναι το πρώτο σε κατανάλωση ρόφημα στον δυτικό κόσμο µετά το νερό µεταξύ όλων των -αλκοολούχων και µη- ποτών. Η αγορά στην Ελλάδα ακολουθώντας την διεθνή τάση έχει να επιδείξει μία σημαντική άνοδο ως προς την ποσότητα που καταναλώνεται αλλά και μία σπουδαία βελτίωση όσον αφορά στην ποιότητα του καφέ που φτάνει στον τελικό καταναλωτή.
Το 2018 στην Ελλάδα καταναλώθηκαν 40.000 τόνοι καφέ. Αυτό μεταφράζεται σε 5 δισεκατομμύρια κούπες με αντιστοιχία 510 κουπών ανά άτομο. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Καφέ, η χώρα μας βρίσκεται στην 17η θέση στον κόσμο στην κατά κεφαλήν κατανάλωση με 5,4 κιλά το χρόνο. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Φινλανδία με 12 κιλά!
Τα έσοδα του κράτους από τον καφέ το 2017 ανήλθαν στα 90,4 εκατομμύρια ευρώ κι ένα χρόνο αργότερα στα 122,7 εκατομμύρια. Οι Έλληνες απολαμβάνουν το 40% του καφέ εκτός σπιτιού (αξία κατανάλωσης 3 δισ.) και το 60% εντός (αξία κατανάλωσης 400 εκατ.).
Η κατανάλωση πλαστικών μιας χρήσης
1.000.000 πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης συν τα συνοδευτικά τους, τα οποία αποτελούνται από πλαστικό, χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα κάθε μέρα. Πάνω από 300 εκατομμύρια το χρόνο δημιουργούν ένα σημαντικό φόρτο πλαστικών απορριμμάτων τα οποία καταλήγουν σε χωματερές και επιβαρύνουν τους δήμους και τις γειτονιές. Επιπλέον υπάρχει ελάχιστη χρήση επαναχρησιμοποιούμενων ποτηριών όπως και κανένα κίνητρο για την καθημερινή χρήση τους.
Εκμεταλλευόμενοι την επικείμενη αλλαγή νομοθεσίας για τα πλαστικά μιας χρήσης αποκτούμε συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα προετοιμάζοντας τους χρήστες για την αλλαγή στο lifestyle τους ενώ ταυτόχρονα τους ανταμείβουμε.
Σύμφωνα με ευρωπαϊκές και εθνικές μελέτες, το ογδόντα με ογδόντα πέντε τοις εκατό (80-85%) των θαλάσσιων απορριμμάτων που συναντώνται στις παραλίες αποτελούν πλαστικά, το πενήντα τοις εκατό (50%), δε, του συνόλου των πλαστικών αντιστοιχεί σε πλαστικά αντικείμενα μιας χρήσης, ενώ το είκοσι επτά τοις εκατό (27%) σε είδη αλιείας.
Με τις διατάξεις του σχεδίου η εθνική νομοθεσία εναρμονίζεται προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον (L 155) και θεσπίζονται μέτρα για την πρόληψη και τη μείωση του αντικτύπου ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον, ιδίως στο υδάτινο περιβάλλον και την ανθρώπινη υγεία, καθώς και την προώθηση της μετάβασης στην κυκλική οικονομία με καινοτόμα και βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα, προϊόντα και υλικά, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη της οικονομίας και την αποδοτική λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.
Σύμφωνα με το άρθρο 4 του σχεδίου νόμου, λαμβάνονται μέτρα για την επίτευξη φιλόδοξης και σταθερής μείωσης της κατανάλωσης των πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης.
Για την επίτευξη των σκοπών τίθενται οι ακόλουθοι ειδικότεροι στόχοι:
α) έως το έτος 2024 η κατανάλωση των εν λόγω πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης μειώνεται κατ’ ελάχιστον στο τριάντα τοις εκατό (30%), σε σύγκριση με το έτος 2022,
β) έως το έτος 2026 η κατανάλωση των εν λόγω πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης μειώνεται κατ’ ελάχιστον στο εξήντα τοις εκατό (60%), σε σύγκριση με το έτος 2022
Καινοτομία, όραμα και Business Model
Η καινοτομία της ECOCup είναι ο συνδυασμός μιας εφαρμογής με περιβαλλοντικό χαρακτήρα, αλλά και οικονομικά ανταλλάγματα που προσφέρονται από τη συχνή χρήση της εφαρμογής στους πιστούς χρήστες. Η εφαρμογή σε συνάρτηση με την επιβράβευση των χρηστών σε κάθε χρήση του δικού τους επαναχρησιμοποιούμενου σκεύους, δημιουργεί χώρο για πολύπτυχη εμπορική δραστηριότητα τόσο από την πλευρά των πελατών-επιχειρήσεων, BTB, αλλά και από την πλευρά των καταναλωτών-χρηστών, BTC.
Όραμά της είναι να διακριθεί από τις υπόλοιπες εφαρμογές που χρησιμοποιεί κάποιος σε καθημερινή βάση και να αποκτήσει ένα χαρακτήρα “community”, καθώς βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην διεπαφή μεταξύ των χρηστών. Η χρήση της θα δημιουργεί θετικά συναισθήματα στον χρήστη, γιατί ο καλύτερος του φίλος τον κέρασε έναν καφέ ή γιατί ξεκλείδωσε ένα επίπεδο Loyalty στην αγαπημένη του επιχείρηση και θα παίρνει πλέον φθηνότερο καφέ αλλά και γιατί ανταμείβεται, διότι μείωσε το περιβαλλοντολογικό του αποτύπωμα.
Value Proposition
Χρήστης
Ο καταναλωτής μέσω της εφαρμογής, απολαμβάνει αρχικά εκπτώσεις και δώρα καθώς έχει πλέον κίνητρο να μη χρησιμοποιήσει πλαστικά μιας χρήσης, τόσο συναισθηματικό και ηθικό όσο και οικονομικό. Μπορεί μέσω της εφαρμογής να χαρτογραφήσει και να καταγράψει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα και να καταλάβει την επίπτωση των πράξεών του καλύτερα. Τα σκεύη πολλαπλών του χρήσεων αποκτούν παραπάνω αξία γιατί είναι πιο εύχρηστα πλέον. Μέσω της εφαρμογής απολαμβάνει ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονται από την επιχείρηση (Happy hours, Challenges). Στην ιστοσελίδα μας θα φαίνονται οι πιο πιστοί χρήστες ανά περιοχή/κατάστημα με μια μορφή leaderboard. Θα μπορούν σε Χ αριθμό αγορών να στείλουν δώρα και στους φίλους τους ώστε να τους φτιάξουν την μέρα η να τους εντάξουν στο δίκτυο. Τέλος με την ενσωμάτωση ψηφιακών πληρωμών, ο χρήστης χρειάζεται μόνο το ποτήρι και το κινητό του, όχι το πορτοφόλι του μαζί. Έτσι εφόσον τον βάζουμε να φέρει μαζί του ποτήρι, του επιτρέπουμε να αφήσει κάτι πίσω.
Επιχείρηση
Οι επιχειρήσεις αποκτούν πιστή και σταθερή πελατεία που θα βγει από το δρόμο της για να τις επισκεφτεί και να νιώθει ότι οι επιχειρήσεις αυτές κρατάνε το δήμο τους καθαρότερο. Με τη χρήση αυτού του καινοτόμου δικτύου και συστήματος, επεκτείνονται οι 2 βάσεις δεδομένων, αυτή της πράσινης συνεισφοράς και αυτή των καταναλωτικών συνηθειών. Μέσω της δεύτερης, η επιχείρηση αποκτά πρόσβαση σε ένα dashboard που της παρέχει επιπλέον στοιχεία για τους πελάτες της, τα δημογραφικά τους και τις προτιμήσεις τους. Έτσι της επιτρέπει να πάρει εύκολα και άκοπα Data driven decisions. Αποκτά ψηφιακά εργαλεία για να εκμεταλλευτεί features όπως εύκολα customizable Happy Hours, πακέτα καφέ που λειτουργούν στο εξωτερικό (Subscription coffee-πληρώνεις από την αρχή της εβδομάδας την αξία 5 καφέδων και μπορείς μέσα στην εβδομάδα να πάρεις κάθε μέρα 1 καφέ χωρίς να χρειάζεται να τον πληρώσεις, Prepaid coffee-πληρώνεις Χ καφέδες εξαρχής και παίρνεις Χ+10% καφέδες όποτε θέλεις χωρίς να χρειάζεται να τους πληρώσεις) που βοηθούν στη ροή χρημάτων μιας επιχείρησης.
Επίσης η ECOCup θα προμηθεύει στις επιχειρήσεις ποτήρια πολλών χρήσεων, που με την επερχόμενη νομοθεσία του Ιουλίου 2021 θα πρέπει αναγκαστικά να υπάρχουν το λιγότερο 15 ποτήρια σε κάθε επιχείρηση, αλλιώς υπάρχει πρόστιμο. Τέλος, θα παρέχεται μια πράσινη πιστοποίηση από εμάς με ένα σύμβολο τύπου TripAdvisor στην επιχείρηση ώστε να βραβεύεται η περιβαλλοντική της συμπεριφορά. Οι επιχειρήσεις αυτές θα απολαμβάνουν λιγότερα δημοτικά τέλη καθώς συνεισφέρουν σε μειωμένα έξοδα για τους δήμους στη διαχείριση απορριμμάτων.
Δήμος
Ο δήμος είναι ο μεγαλύτερος stakeholder καθώς μπορεί να ελαττώσει κατά πολύ τα έξοδα διαχείρισης απορριμμάτων του, να αποκτήσει 100% επικυρωμένα δεδομένα για τις συμπεριφορές των δημοτών του και της περιβαλλοντικής τους εκπαίδευσης και συμπεριφοράς, και με βάση αυτά να προσελκύσει επενδύσεις αλλά και συνεργασίες με δήμους και φορείς. Ακόμα, αν υιοθετηθεί ως δημοτική πρωτοβουλία, δείχνει την τάση του δήμου στην καινοτομία, στα δεδομένα και στη συλλογικότητα, καθώς η δουλειά γίνεται από κάθε δημότη ατομικά και ωφελείται το κοινό καλό.
Συγκριτικό Πλεονέκτημα & Ανταγωνισμός
Όσον αφορά στον τομέα του ανταγωνισμού, διακρίνουμε ανταγωνιστές στις εξής κατηγορίες: επιχειρήσεις με loyalty συστήματα, όπως για παράδειγμα αλυσίδες καταστημάτων καφέ, Starbucks, Γρηγόρης, επιχειρήσεις προϊόντων μιας χρήσης, όπως καλαμάκια, ποτήρια πλαστικά μιας χρήσης και τέλος κάθε τύπου management software που έχει σκοπό τη συνεχή προώθηση και βελτίωση των επιχειρήσεων.
Βάσει διαδικτυακής έρευνας που πραγματοποιήθηκε το 2010 ανάμεσα στο διεθνή συνεταιρισμό εστιατορίων, αποδείχτηκε ότι το 77% των μελών δηλώνει ότι τα loyalty προγράμματα βοήθησαν τις επιχειρήσεις τους σε περιόδους οικονομικής δυσχέρειας, ενώ 9 στους 10 δήλωσαν ότι τους προσέφερε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα λοιπόν της ECOCup βρίσκεται στον συνδυασμό μιας πλατφόρμας προώθησης τοπικών μαγαζιών πώλησης καφέ και παράλληλης συνεισφοράς περιβαλλοντικού χαρακτήρα στην επιχείρησή τους ενώ ταυτόχρονα πραγματοποιείται συλλογή δεδομένων. Η δέσμευση των καταναλωτών είναι βέβαιη εφόσον συνεισφέροντας στην προστασία του περιβάλλοντος, κερδίζουν προσφορές και δώρα με την απλή διαδικασία σκαναρίσματος του κατάλληλου barcode.
Αποτελεί ένα εύχρηστο διαφημιστικό εργαλείο από την πλευρά των επιχειρήσεων, που τους προσφέρει μοναδικά στατιστικά για τις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών της.
Ανάλυση SWOT
1. Δυνατά Σημεία
Ταχύτητα & απλότητα υπηρεσίας
Πρωτοπορία ψηφιακής λύσης
Ψηφιακό σύστημα loyalty που αντικαθιστά τα απαρχαιωμένα
Βάση δεδομένων καταναλωτικών συνηθειών
Χαμηλά λειτουργικά κόστη & εύκολο scalability
Προσέλκυση περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένου segment πελατών
2. Αδύνατα Σημεία
Έλλειψη εμπειρίας
Κύκλος ζωής προϊόντων που πουλάνε (ανάλυση LCA ποτηριών)
Pain του να φέρεις το δοχείο σου μαζί
3. Ευκαιρίες
Ευκολότερα data driven decisions
Καινοτομία σε μεθοδολογία
Επερχόμενη νομοθεσία κατάργησης πλαστικών
Τάσεις αύξησης της αγοράς Vegan & Zero Waste Lifestyle
Ήδη υπάρχον δίκτυο
4. Απειλές
Καχυποψία
Ανάγκη ύπαρξης συσκευής σε επιχείρηση
Εύκολη είσοδος ανταγωνιστών/Corporate ανταγωνιστών
Πίεση χρόνου
Έσοδα
Έσοδα θα υπάρχουν από τρείς ροές:
1. Κόμιστρο ανά αγορά – ένα μικρό ποσό για κάθε transaction που θα πραγματοποιείται (~ 0.05-0.15 Ευρώ)
2. Πώληση ποτηριών κ οικολογικών προϊόντων – Θα πωλούνται ποτήρια και άλλα οικολογικά προϊόντα στις επιχειρήσεις ώστε να τα διαθέτουν αυτές στους πελάτες τους και να είναι εντάξει με τον επερχόμενο νόμο για τα πλαστικά μίας χρήσης που τις υποχρεώνει να διαθέτουν έναν ελάχιστο αριθμό τέτοιων προϊόντων ανά πάσα στιγμή ειδάλλως δέχονται πρόστιμο.
3. Συνδρομή – Μηνιαία συνδρομή για τη χρήση των υπηρεσιών που παρέχονται
Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης

9. Καινοτομία και υποδομές
Μέσω της εφαρμογής μας, δινουμε πρόσβαση σε ενα νέο και καινοτόμο τρόπο αγοράς ροφημάτων χωρις πλαστικά μίας χρήσης. Ανανεώνουμε και ψηφιοποιούμε τον ήδη υπάρχον τρόπο, παρέχοντας κίνητρα και επιβραβεύσεις σε κάθε χρήστη, στους συνεργάτες μας(τις επιχειρήσεις παροχής ροφημάτων) αλλα και στους Δήμους στους οποίους δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις αυτές.

11. Αειφόρες πόλεις και κοινότητες
Μια αειφόρα και βιώσιμη πόλη επιτυγχάνεται με σωστή εκπαίδευση και χρήση καλών πρακτικών απο τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της. Σε αυτό το εγχείρημα, το ECOCup ερχεται να διευκολύνει τη μετάβαση οποιαδήποτε πόλης σε μία πιο βιώσιμη (sustainable) παρέχοντας ευκολία σε οποιονδήποτε δύναται να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του ιδίου αλλα και της πόλης-γειτονιάς-δήμου του.

14. Υποθαλάσσια ζωή
Η υπαρξη μικροπλαστικών σε θαλάσσια νερά αλλα και σχεδόν κάθε μικροοργανισμο στο πλανήτη ειναι ενα σοκαριστικό και πρόσφατα αποδεδειγμένο γεγονός. Με προτροπή σε μή χρήση πλαστικών, βοηθάμε στην ελλάτωσή τους απο τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

15. Χερσαία ζωή
Ο μεγάλος κύκλος ζωής των πλαστικών μίας χρήσης επιβαρύνει τα χερσαία οικοσυστήματα και προκαλεί συνέπειες σε χλωρίδα αλλα και πανίδα, πολλές που φαίνονται απο σήμερα και πολλές που θα φανούν σε βάθος χρόνου.

17. Συνεργασίες για στόχους
Η ιδέα μας δίνει κίνητρα στο μέσο καταναλωτή/επιχείρηση να συνεισφέρει συνειδητά στη μείωση των πλαστικών μίας χρήσης, διευκολύνοντάς του την ενεργή συμμετοχή και δράση στην εφαρμογή των SDGs. Επιπλέον ο δήμος μπορεί να γίνει ενας ενεργός Stakeholder και να επικοινωνήσει την διάθεσή του να βοηθήσει τη μετάβαση των επιχειρήσεών του σε μια πιο sustainable εποχή.
Μέλη
Τεχνολογίες
Κύρια Δραστηριότητα
Κλάδος
Ανήκει σε Διαγωνισμό
Tύπος Ανάγκης
Υποστήριξη σε είδος - Θέλουμε χορηγία ή δωρεά υλικού
Είμαστε δεκτικοί σε προτάσεις/συζήτηση προς την επίτευξη συμφωνίας που θα διευκολύνει την έναρξη και τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της επιχείρησης.
Συνεργασία - Θέλουμε νέο μέλος στην ομάδα μας
Ειμαστε πολύ θετικοί σε οποιαδήποτε συνεργασία/προσθήκη στην ομάδα με παραχώρηση ιδιοκτησίας στην ιδέα απο άτομα με ορθή περιβαλλοντική αντίληψη και κατανόηση του impact που μπορούν να δημιουργήσουν μέσω του ECOCup, κίνητρο και όρεξη να υλοποιήσουν κάτι "δικό τους" και να δοκιμαστούν και θέληση να μπούν σε μία ομάδα με διακριτούς ρόλους και εργασίες ωστε να εκπληρώσουν τις αρμοδιότητες που θα τους ανατεθούν μετα απο συζήτηση μαζί τους,οχι με καθετη ανάθεση έργου και υποχρεώσεων, αλλα με δημιουργία πλάνου εργασίας με βάση τις ελευθερίες του καθενός, το διαθέσιμο χρόνο του και λαμβάνοντας υπόψην καθε περιορισμό που μπορεί να έχουν.
Μέντορες
michael
Επιχειρηματικό Πλάνο
Η Ιδέα
Η σύλληψη της ιδέας της Ecocup έγινε το 2018 και δοκιμάστηκε για πρώτη φορά στον διαγωνισμό επιχειρηματικότητας του “Ecocity Forum” και της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας με τίτλο “Innovative Ideas on Circular Economy and Smart Cities” στον οποίο κέρδισε το βραβείο της δεύτερης θέσης.
Πρόκειται για μια καινοτόμο, επιχειρηματική ιδέα η οποία επιβραβεύει τους πολίτες που συμβάλλουν στη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης.
Το Πρόβλημα
Η συνεχής χρήση των πλαστικών & χάρτινων ποτηριών μίας χρήσης αποτελεί μείζον πρόβλημα, τοσο απο περιβαλλοντική σκοπια καθώς συνεχώς αυτά καταλήγουν σε χερσαία και υδάτινα οικοσυστήματα, οσο και απο αποψη διαχείρισης σε αστικές περιοχές. Χάρη στη μεγάλη ζήτηση αυτών των προϊόντων και τη δυσκολία εναπόθεσής τους, τοσο σε αρχικό στάδιο (καδους) οσο και σε τελικό (επεξεργασία για εναπόθεση,ανακύκλωση), παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πεταμένων ποτηριών σε δρόμους, πεζοδρόμια, δίπλα σε κάδους στους οποίους αρχικά τοποθετήθηκαν αλλα και σε υδάτινα συστήματα εντός πόλεων(λιμνες, παρκα, συντριβάνια,λιμάνια).
Η Λύση
Η λύση που προσφέρουμε ειναι μια ψηφιακή πλατφόρμα που στοχεύει να παρέχει κίνητρα τοσο σε αγοραστές ροφημάτων(χρήστες) οσο και επιχειρήσεις πώλησης ροφημάτων (καφετέριες,κυλικεία) να χρησιμοποιούν περισσότερο τα ποτήρια πολλαπλών χρήσεων στην καθημερινότητά τους. Οι χρήστες/αγοραστές ροφημάτων απολαμβάνουν με τη χρήση της πλατφόρμας εκπτώσεις, οικολογικά δώρα και εργαλεία για να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα αλλα και να δώσουν επιπλέον αξία στα reusable ποτήρια και σκεύη τους. Οι επιχειρήσεις αποκτούν πιστή και σταθερή πελατεία, προσβαση σε ψηφιακά εργαλεία πωλήσεων και marketing και υιοθετούν ενα πιο οικολογικό προφίλ στην επιχείρησή τους.
Το ECOCup
Το κύριο προϊόν/υπηρεσία της ECOCup είναι μια εφαρμογή για smartphones. Αυτή θα διατίθεται δωρεάν για τους χρήστες προς λήψη. Η εφαρμογή απαιτεί εγγραφή και δημιουργία λογαριασμού ECOCup. Η εφαρμογή χρησιμοποιείται όταν ένας χρήστης θέλει να αγοράσει ένα ρόφημα από ένα πρατήριο ροφημάτων (καφέ, take away stand). O χρήστης πρέπει να χρησιμοποιήσει το δικό του ποτήρι πολλαπλών χρήσεων για να παραλάβει το ρόφημα του. Κάνοντας αυτό, απολαμβάνει εκπτώσεις, δώρα και συμμετέχει στο δικό μας σύστημα Loyalty. Θα μπορεί ακόμα μέσω της εφαρμογής και του GPS, να δει και να επισκεφτεί τα διαθέσιμα συμβεβλημένα καταστήματα ή να προτείνει ο ίδιος σε εμάς το αγαπημένο του κατάστημα ώστε να το εντάξουμε στο δίκτυο.
Ταυτόχρονα συλλέγονται δεδομένα από την εφαρμογή σχετικά με το θετικό περιβαλλοντικό ισοζύγιο που δημιουργείται από τη μη χρήση πλαστικών και χάρτινων ποτηριών μιας χρήσης, και μεταφράζονται σε άλλα ισοδύναμα (π.χ. δέντρα, λίτρα νερό και διοξείδιο του ανθρακα που δε δεσμεύτηκαν κατά τη παραγωγή των ποτηριών) ώστε να βοηθήσουν το χρήστη με κάτι τόσο απλό να συμβάλλει τόσο πολύ, αλλα και για τις καταναλωτικές συνήθειες των χρηστών. Απο τα δεδομένα αυτά ιδιαίτερη σημασία έχουν τα δέντρα τα οποία η ECOCup θα φυτεύει στο όνομα του χρήστη και της επιχείρησης ωστε ο πελάτης να νιώθει εντονότερα το Impact που επιτυγχάνει.
Συνεργάτες του ECOCup (πελάτες) είναι οι επιχειρήσεις παροχής ροφημάτων που θα πληρώνουν μια συνδρομή για την τοποθέτηση του καταστήματος τους στο δίκτυό μας.
Ωφελούμενοι από τη χρήση της εφαρμογής είναι:
Οι χρήστες: Απολαμβάνουν εκπτώσεις και δώρα, ένα εργαλείο μείωσης του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος και συμβάλλουν στην καθαριότητα της περιοχής που αγοράζουν καφέ αλλά και στη διεύρυνση της αγοράς του zero waste. Ακόμα δίνεται παραπάνω αξία στα ποτήρια πολλαπλών χρήσεων που πολλοί έχουν.
Οι επιχειρήσεις: Συλλέγουν δεδομένα σχετικα με τις καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις των πελατών τους, προσελκύουν και διατηρούν πιστούς και σταθερούς πελάτες, έχουν πρόσβαση σε customizable συστήματα Loyalty, Milestones, παροχής πακέτων καφέ που υπάρχουν στο εξωτερικό, μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και καλό κοινωνικό πρόσωπο αλλά και μια πράσινη πιστοποίηση (υπό δημιουργία, παρόμοια με αυτή του TripAdvisor). Τέλος χάρη στα δεδομένα μπορούν να λάβουν Data Driven Decisions για την επιχείρηση τους εύκολα και γρήγορα.
Οι δήμοι: Με την απόκτηση πολλών επιχειρήσεων στο δίκτυο, μειώνεται η χρήση των πλαστικών μιας χρήσης που υπό άλλες συνθήκες θα κατέληγε σε χωματερές και συστήματα διαχείρισης αποβλήτων και απορριμμάτων. Επομένως το τελικό σύνολο απορριμμάτων καταλήγει να είναι μικρότερο, επιτρέποντας στο δήμο να επενδύσει λιγότερα χρήματα στη διαχείριση του αλλά και να βελτιώσει τα συστήματα διαχείρισης για πρώτη φορά με τη χρήση συγκεκριμένων δεδομένων και όχι με εκτιμήσεις.
Πρόκειται ουσιαστικά για μια παραλλαγή του μοντέλου της ανταλλακτικής οικονομίας που σκοπό έχει τη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης. Οντας σαν επιχείρηση δίπλα στο χρήστη στη προσπαθειά του να κρατήσει το δήμο του καθαρότερο, να μειώσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα και να νιώσει οτι η ECOCup τον στηρίζει και καταλαβαίνει την ανάγκη να βοηθήσει τη κοινωνία του να προβεί σε μια πιο sustainable εκδοχή του εαυτού της.
Η καινοτομία στη λύση μας ειναι οτι παρέχει μια nice to have λυση που μεσω κατι τοσο απλου οσο η αγορά ενός καφέ, δημιουργεί αξία στο σύστημα Δήμος/Πόλη-Επιχειρήσεις-Πωλήσεις. Για πρώτη φορά γίνεται αποθήκευση δεδομένων σε πωλήσεις στο κλάδο της παροχής καφέ αλλα και περιβαλλοντικού αντικτύπου, κατι που δεν υπάρχει στην αγορά. Τέλος η αυξανόμενη ζήτηση, αγορά και κατοχή reusable & sustainable σκευών στην Ελλάδα δίνει αυτήν την ευκαιρία να τοποθετηθούμε στην αγορά του καφέ.
Πως γεννήθηκε η ιδέα
Η ομάδα αποτελείται από τρία μέλη που συνεργάζονται άριστα από την αρχή της γέννησης της ιδέας. Όλοι τους έχουν έντονο περιβαλλοντικό ενδιαφέρον και προβληματίζονται για τις προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι νέες γενιές. Είναι φίλοι εδώ και χρόνια και εχουν συνεργαστεί και βραβευτεί σε διάφορα περιβαλλοντικα προγραμματα απο το 2016 και μετά. Στο περιβάλλον αυτό της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και με βάση τις κοινες σπουδές τους,κατάλαβαν οτι η ανακύκλωση δεν είναι βιώσιμη λύση και αποφάσισαν να κάνουν τη δική τους ιδέα πράξη ωστε να μειώσουν τα πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης.
Η Ομάδα
Ξεκινώντας με τα μέλη της ομάδας, πρώτο μέλος της είναι ο Κουκούλης Θανάσης. Είναι απόφοιτος του τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, μεταπτυχιακός φοιτητής του προγράμματος «Ψηφιακή Καινοτομία και Νεοφυής Επιχειρηματικότητα» στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, καθώς και περιβαλλοντικός εκπαιδευτής με διαπίστευση διδασκαλίας περιβαλλοντικής επικοινωνίας και εκπαίδευσης σε άτομα 6-99 ετών. Με τις γνώσεις ηλεκτρονικής, προγραμματισμού, android app development, και το γενικό τεχνικό υπόβαθρο, μπορεί να αναλάβει τη διεκπεραίωση τεχνικών και προγραμματιστικών ζητημάτων, καθώς και την επικοινωνία με τους μελλοντικούς πελάτες-επιχειρήσεις αλλα και το business plan και marketing/ad campaigns.
H Κατσαούνη Αικατερίνη από τη Θεσσαλονίκη, είναι φοιτήτρια στο προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου στην Μυτιλήνη. Είναι περιβαλλοντικός εκπαιδευτής και έχει γνώσεις στο χώρο της πώλησης και διάθεσης ροφημάτων και για αυτό κρίνεται κατάλληλη για τον τομέα του sustainability check, της αγοράς και της διαχείρισης Social Media.
Ο Γεώργιος Αντωνόπουλος έχει BSc στο Naval Engineering και MSc στα Environmental Sciences. Είναι website developer, programmer με έντονο περιβαλλοντικό ενδιαφέρον. Είναι ικανός στο CAD σχεδιασμό, website building και στον προγραμματισμό εν γένει. Θα είναι υπεύθυνος για το revenue model λογω προϋπηρεσίας σε παρόμοια θέση σε παλαιότερη εργασία του, για τεχνικά και προγραμματιστικά ζητήματα αλλά θα συμμετέχει και στον τομέα του Marketing και των Οικονομικών αλλα και του web design & development..
Μετά την συμμετοχή και τη κατάκτηση της 3ης θέσης στο SUP Free Hackathon, η ομάδα ολοκληρώθηκε με τον lead developer της, τον Γιάννη Μπραντ, μηχανικό λογισμικού και υπολογιστών για την δημιουργία της εφαρμογής.
Το Όραμα & Η Αποστολή
Σκοπός μας μέσα από τη πλατφόρμα ειναι να εξοπλιστεί ο Ελληνικός (για αρχή) πληθυσμός με ενα ευκολο και ωφέλιμο για αυτόν εργαλείο μείωσης του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος οσο πράττει μια απο τις αγαπημένες του ασχολίες, την αγορά και απόλαυση του καφέ του. Θέλουμε να βρίσκεται η εφαρμογή μας ολοένα και σε περισσότερες συσκευές και οι επιχειρήσεις συνεργάτες μας να βρίσκονται στην ενδοχώρα, τα μεγάλα αστικά κέντρα αλλα κυρίως στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου. Ακόμα οι συνεργάτες μας να είναι απο μικρές καφετέριες ως μεγάλα Brands και αλυσίδες παροχής καφέ, κυλικεία σε πανεπιστήμια, νοσοκομεία, δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, στρατόπεδα και μέσα μεταφοράς(καράβια,Τραίνα). Τέλος μέσω της χρήσης της πλατφόρμας να ενδυναμωθεί στην αντίληψη του καθενός οτι με μια τοσο απλή αλλαγή μπορεί όντως να γίνει μέρος της λύσης. Ετσι μετα τη δημιουργία μιας βιώσιμης επιχείρησης στον Ελλαδικό χώρο να επεκταθούμε και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Όραμά της είναι να διακριθεί από τις υπόλοιπες εφαρμογές που χρησιμοποιεί κάποιος σε καθημερινή βάση και να αποκτήσει ένα χαρακτήρα “community”, καθώς βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην διεπαφή μεταξύ των χρηστών. Η χρήση της θα δημιουργεί θετικά συναισθήματα στον χρήστη, γιατί ο καλύτερος του φίλος τον κέρασε έναν καφέ ή γιατί ξεκλείδωσε ένα επίπεδο loyalty στην αγαπημένη του επιχείρηση και θα παίρνει πλέον φθηνότερο καφέ αλλά και γιατί ανταμείβεται, διότι μείωσε το περιβαλλοντολογικό του αποτύπωμα.
Οι Στόχοι & Roadmap
Οκτώβριος 2019
Σύλληψη ιδέας και συμμετοχή/2η θέση στο διαγωνισμό “Innovative Ideas on Circular Economy and Smart Cities” της Αλεξάνδρειας ζώνης Καινοτομίας και του EcoCity Forum.
Ιούλιος 2020
Δοκιμή πρώτου πρωτοτύπου και έρευνα αγοράς στην Θερινή ακαδημία Περιβαλλοντικών Εκπαιδευτών στη Σκύρο.
Δεκέμβριος 2020
Συμμετοχή στο SUP Free Hackathon.
Ιανουάριος 2021
3η θέση στο SUP Free Hackathon. Προσθήκη του Γιάννη Μπραντ στην ομάδα ως Lead developer.
Φεβρουάριος 2021
Διεύρυνση των ευκαιριών και έρευνα αγοράς(market validation με 1200 ερωτηματολόγια συμπληρωμένα από χρήστες.
Δημιουργία νέας εφαρμογής,κατάλληλης για λογισμικά android & iOS.
Ιούλιος 2021
Νικητές στο SUP Free Hackathon – Επαθλο Πλάνο Επικοινωνίας 40.000 Ευρώ απο Lidl Hellas
Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2021
Ολοκλήρωση Development & Πιλοτική λειτουργία εφαρμογής
Στοχοι 2022
Ολοκλήρωση Πιλοτικής λειτουργίας
Συνεργασία με 20 επιχειρήσεις & 400-1600 Χρήστες για Stress Test των Servers
Λειτουργική ιστοσελίδα & εφαρμογή (ψηφιακές πληρωμές, χάρτες,σύνδεση ιστοσελίδας εφαρμογής)
Έναρξη επιχείρησης
Επιλογή κατάλληλων Reusable σκευών προς μεταπώληση
Η Επιχείρηση
Η εταιρία θα περιλαμβάνει ως μετόχους τα 4 μέλη της ομάδας με ίση ιδιοκτησία. Θα εδρεύει Θεσσαλονίκη ή Αθήνα, για εύκολη πρόσβαση στους προμηθευτές και ευκολία στη μετακίνηση. Ένας ακόμα λόγος είναι η μεγάλη συγκέντρωση επιχειρήσεων που είναι δυνητικοί συνεργάτες σε αυτές τις περιοχές ωστε να υπάρξει ενα αρχικό δίκτυο ευκολότερα και γρηγορότερα σε αυτές, καθώς σε αυτές υπάρχει μεγαλύτερη συγκέντρωση του target group.
Ο καφές στην Ελλάδα
Ο καφές είναι το πρώτο σε κατανάλωση ρόφηµα στον δυτικό κόσµο µετά το νερό µεταξύ όλων των -αλκοολούχων και µη- ποτών. Η αγορά στην Ελλάδα ακολουθώντας την διεθνή τάση έχει να επιδείξει μία σημαντική άνοδο ως προς την ποσότητα που καταναλώνεται αλλά και μία σπουδαία βελτίωση όσον αφορά ποιότητα του καφέ που φτάνει στον τελικό καταναλωτή.
Το 2018 στην Ελλάδα καταναλώθηκαν 40.000 τόνοι καφέ. Αυτό μεταφράζεται σε 5 δισεκατομμύρια κούπες με αντιστοιχία 510 κουπών ανά άτομο. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Καφέ, η χώρα μας βρίσκεται στην 17η θέση στον κόσμο στην κατά κεφαλήν κατανάλωση με 5,4 κιλά το χρόνο. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Φινλανδία με 12 κιλά!
Τα έσοδα του κράτους από τον καφέ το 2017 ανήλθαν στα 90,4 εκατομμύρια ευρώ κι ένα χρόνο αργότερα στα 122,7 εκατομμύρια. Οι Έλληνες απολαμβάνουν το 40% του καφέ εκτός σπιτιού (αξία κατανάλωσης 3 δισ.) και το 60% εντός (αξία κατανάλωσης 400 εκατ.).
Η κατανάλωση πλαστικών μιας χρήσης
1.000.000 πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης συν τα συνοδευτικά τους, τα οποία αποτελούνται από πλαστικό, χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα κάθε μέρα. Πάνω από 300 εκατομμύρια το χρόνο δημιουργούν ένα σημαντικό φόρτο πλαστικών απορριμμάτων τα οποία καταλήγουν σε χωματερές και επιβαρύνουν τους δήμους και τις γειτονιές. Επιπλέον υπάρχει ελάχιστη χρήση επαναχρησιμοποιούμενων ποτηριών όπως και κανένα κίνητρο για την καθημερινή χρήση τους.
Εκμεταλλευόμενοι την επικείμενη αλλαγή νομοθεσίας για τα πλαστικά μιας χρήσης αποκτούμε συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα προετοιμάζοντας τους χρήστες για την αλλαγή στο lifestyle τους ενώ ταυτόχρονα τους ανταμείβουμε.
Σύμφωνα με ευρωπαϊκές και εθνικές μελέτες, το ογδόντα με ογδόντα πέντε τοις εκατό (80-85 %) των θαλάσσιων απορριμμάτων που συναντώνται στις παραλίες αποτελούν πλαστικά, το πενήντα τοις εκατό (50 %), δε, του συνόλου των πλαστικών αντιστοιχεί σε πλαστικά αντικείμενα μιας χρήσης, ενώ το είκοσι επτά τοις εκατό (27 %) σε είδη αλιείας.
Με τις διατάξεις του σχεδίου η εθνική νομοθεσία εναρμονίζεται προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον (L 155) και θεσπίζονται μέτρα για την πρόληψη και τη μείωση του αντικτύπου ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον, ιδίως στο υδάτινο περιβάλλον και την ανθρώπινη υγεία, καθώς και την προώθηση της μετάβασης στην κυκλική οικονομία με καινοτόμα και βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα, προϊόντα και υλικά, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη της οικονομίας και την αποδοτική λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.
Σύμφωνα με το άρθρο 4 του σχεδίου νόμου, λαμβάνονται μέτρα για την επίτευξη φιλόδοξης και σταθερής μείωσης της κατανάλωσης των πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης.
Για την επίτευξη των σκοπών τίθενται οι ακόλουθοι ειδικότεροι στόχοι:
α) έως το έτος 2024 η κατανάλωση των εν λόγω πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης μειώνεται κατ’ ελάχιστον στο τριάντα τοις εκατό (30%), σε σύγκριση με το έτος 2022,
β) έως το έτος 2026 η κατανάλωση των εν λόγω πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης μειώνεται κατ’ ελάχιστον στο εξήντα τοις εκατό (60%), σε σύγκριση με το έτος 2022
Smartphones
Στον Eλλαδικό χώρο μόνο για το έτος του 2018 πουλήθηκαν περισσότερα από 2,6 εκατομμύρια τεμάχια κινητών συσκευών, γεγονός που συνάδει με την ολοένα και αυξανόμενη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των έξυπνων συσκευών. Οι χρήστες αναζητούν πληροφορίες, κατεβάζουν εφαρμογές και πραγματοποιούν τις αγορές τους. Η κινητή συσκευή λειτουργεί ως ένα ισχυρό εμπορικό εργαλείο σύγκρισης παρέχοντας στον καταναλωτή τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών και επεξεργασίας των επιλογών τους. Αυτή την ευκαιρία εκμεταλλεύονται οι εφαρμογές smartphones, προσφέροντας τις υπηρεσίες τους στο χρήστη, ενώ παράλληλα λειτουργούν ως μέσο επικοινωνίας μάρκετινγκ διαφημιστικών μηνυμάτων προς τους καταναλωτές.
Καινοτομία στη τοποθέτηση στην αγορά
Η καινοτομία στη λύση μας ειναι οτι παρέχει μια nice to have λυση που μεσω κατι τοσο απλου οσο η αγορά ενός καφέ, δημιουργεί αξία στο σύστημα Δήμος/Πόλη-Επιχειρήσεις-Πωλήσεις. Για πρώτη φορά γίνεται αποθήκευση δεδομένων σε πωλήσεις στο κλάδο της παροχής καφέ αλλα και περιβαλλοντικού αντικτύπου, κατι που δεν υπάρχει στην αγορά. Τέλος η αυξανόμενη ζήτηση, αγορά και κατοχή reusable & sustainable σκευών στην Ελλάδα δίνει αυτήν την ευκαιρία να τοποθετηθούμε στην αγορά του καφέ.
Μικρο-περιβάλλον και ανάλυση Porter
https://miro.com/app/board/o9J_lWVusl4=/?invite_link_id=386917926377
Χρήστης
Ο καταναλωτής μεσω της εφαρμογής,απολαμβάνει αρχικα εκπτώσεις και δώρα καθως εχει πλέον κίνητρο να μη χρησιμοποιήσει πλαστικά μιας χρήσης, τοσο συναισθηματικο οσο και οικονομικό. Μπορεί μέσω της εφαρμογής να χαρτογραφήσει και να καταγράψει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα και να καταλάβει την επίπτωση των πράξεών του καλύτερα. Τα σκεύη πολλαπλών χρήσεων του αποκτούν παραπάνω αξία γιατι ειναι πιο ευχρηστα πλέον. Μέσω της εφαρμογής απολαμβάνει Ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονται απο την επιχείρηση(Happy hours,Challenges). Στην ιστοσελίδα μας θα φαίνονται οι πιο πιστοί χρήστες ανα περιοχή/κατάστημα με μια μορφή leaderboard. Θα μπορούν σε Χ αριθμό αγορών να στείλουν δώρα και στους φίλους τους ωστε να τους φτιάξουν την μέρα η να τους εντάξουν στο δίκτυο. Τέλος με την ενσωμάτωση ψηφιακών πληρωμών, ο χρήστης χρειάζεται μόνο το ποτήρι και το κινητό του, οχι το πορτοφόλι του μαζι. Ετσι εφοσον τον βαζουμε να φερει μαζι του ποτήρι, του επιτρέπουμε να αφησει κατι πισω.
Επιχείρηση
Οι επιχειρήσεις αποκτούν πιστή και σταθερή πελατεία που θα βγει από το δρόμο της για να τις επισκεφτεί και να νιώθει ότι οι επιχειρήσεις αυτές κρατάνε το δήμο τους καθαρότερο. Με τη χρήση αυτού του καινοτόμου δικτύου και συστήματος, επεκτείνονται οι 2 βάσεις δεδομένων, αυτή της πράσινης συνεισφοράς και αυτή των καταναλωτικών συνηθειών. Μέσω της δεύτερης, η επιχείρηση αποκτά πρόσβαση σε ένα dashboard που της παρέχει επιπλέον στοιχεία για τους πελάτες της, τα δημογραφικά τους και τις προτιμήσεις τους. Ετσι της επιτρέπει να πάρει εύκολα και άκοπα Data driven decisions. Αποκτά ψηφιακά εργαλεία για να εκμεταλλευτεί features όπως εύκολα customizable Happy Hours,πακέτα καφέ που λειτουργούν στο εξωτερικό (Subscription coffee-πληρώνεις από την αρχή της εβδομάδας την αξία 5 καφέδων και μπορεί μέσα στην εβδομάδα να πάρει κάθε μέρα 1 καφέ χωρίς να χρειάζεται να τον πληρώσει, Prepaid coffee-πληρώνεις Χ καφέδες εξαρχής και παίρνεις Χ+10% καφέδες όποτε θέλεις χωρίς να χρειάζεται να τους πληρώσεις) που βοηθούν στη ροή χρημάτων μιας επιχείρησης.
Επίσης η ECOCup θα τις προμηθεύει ποτήρια πολλών χρήσεων, που με την επερχόμενη νομοθεσία του Ιουλίου 2021 θα πρέπει αναγκαστικά να υπάρχουν το λιγότερο 15 ποτήρια σε κάθε επιχείρηση,αλλιώς υπάρχει πρόστιμο. Τέλος θα παρέχεται μια πράσινη πιστοποίηση από εμάς με ένα σύμβολο τυπου TripAdvisor στην επιχείρηση ώστε να βραβεύεται η περιβαλλοντική της συμπεριφορά. Οι επιχειρήσεις αυτές θα απολαμβάνουν λιγότερα δημοτικά τέλη καθώς συνεισφέρουν σε μειωμένα έξοδα για τους δήμους στη διαχείριση απορριμμάτων.
Δήμος
Ο δήμος είναι ο μεγαλύτερος stakeholder καθώς μπορεί να ελλατώσει κατα πολύ τα έξοδα διαχείρισης απορριμμάτων του, να αποκτήσει 100% επικυρωμένα δεδομένα για τις συμπεριφορές των δημοτών του και της περιβαλλοντικής τους εκπαίδευσης και συμπεριφοράς, και με βάση αυτά να προσελκύσει επενδύσεις αλλά και συνεργασίες με δήμους και φορείς. Ακόμα αν υιοθετηθεί σαν δημοτική πρωτοβουλία, δείχνει την τάση του δήμου στην καινοτομία, στα δεδομένα και στη συλλογικότητα, καθώς η δουλειά γίνεται από κάθε δημότη ατομικά και ωφελείται το κοινό καλό.
Συγκριτικό Πλεονέκτημα & Ανταγωνισμός
Όσον αφορά τον τομέα του ανταγωνισμού, διακρίνουμε ανταγωνιστές στις εξής κατηγορίες: επιχειρήσεις με loyalty συστήματα, όπως για παράδειγμα αλυσίδες καταστημάτων καφέ, Starbucks, Γρηγόρης, επιχειρήσεις προϊόντων μιας χρήσης, όπως καλαμάκια, ποτήρια πλαστικά μιας χρήσης και τέλος κάθε τύπου management software που έχει σκοπό τη συνεχή προώθηση και βελτίωση των επιχειρήσεων.
Βάσει διαδικτυακής έρευνας που πραγματοποιήθηκε το 2010 ανάμεσα στο διεθνή συνεταιρισμό εστιατορίων, αποδείχτηκε ότι το 77% των μελών δηλώνει ότι τα loyalty προγράμματα βοήθησαν τις επιχειρήσεις τους σε περιόδους οικονομικής δυσχέρειας, ενώ 9 στους 10 δήλωσαν ότι τους προσέφερε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα λοιπόν της EcoCup βρίσκεται στον συνδυασμό μιας πλατφόρμας προώθησης τοπικών μαγαζιών πώλησης καφέ και παράλληλης συνεισφοράς περιβαλλοντικού χαρακτήρα στην επιχείρησή τους ενω ταυτόχρονα πραγματοποιείται συλλογή δεδομένων που χρησιμεύουν για τη καλύτερη λήψη αποφάσεων. Η δέσμευση των καταναλωτών είναι βέβαιη εφόσον συνεισφέροντας στην προστασία του περιβάλλοντος, κερδίζουν προσφορές και δώρα με την απλή διαδικασία σκαναρίσματος του κατάλληλου barcode.
Ακόμα αποτελεί ένα εύχρηστο διαφημιστικό εργαλείο από την πλευρά των επιχειρήσεων, που τους προσφέρει μοναδικά στατιστικά για τις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών της,
Καθώς δεν υπάρχουν online δεδομένα των μεριδίων των ανταγωνιστών είναι δύσκολο να τοποθετηθούμε ως προς αυτή τη κατηγορία.
Τα έσοδά της προέρχονται από τρεις διαφορετικές πηγές: κόμιστρο ανά αγορά κάθε χρήστη, έσοδα από τα ποτήρια πολλαπλών χρήσεων που θα πουλάει η επιχείρηση στις τοπικές επιχειρήσεις και μέσω του e-shop μας και τέλος από τη συνδρομή από τα καταστήματα που θέλουν να ανήκουν στο δίκτυό μας.
Στο μέλλον εμπορική αξία αποκτούν τα δεδομένα μας σε δημοτικό επίπεδο με ενα μοντέλο συμφωνίας-επιβραβευσης απο το δήμο για το πλαστικό που καταφέρθηκε να μη χρησιμοποιηθεί μεσω του ECOCup και δε χρειαστηκε διαχείριση μέσω του δήμου.
Μεσα στις υπηρεσίες βρίσκονται και τα χαρακτηριστικά της εφαρμογής.
Η εφαρμογή
Features Για Χρήστες Αποκλειστικά
Λίστα Φίλων
Προσθήκη των φίλων με τα προφίλ τους και παρακολούθηση/σύγκριση της περιβαλλοντικής εξοικονόμησης αλλα και δυνατότητα “κεράσματος” σε καποιο φίλο μέσω πόντων η κανονικών χρημάτων.
Χάρτης κοντινών καταστημάτων
Εύκολη πρόσβαση στις κοντινοτερες επιχειρήσεις και πλοήγηση σε αυτές μέσω του κινητού
Features Για Επιχειρήσεις Αποκλειστικά
Εργαλεία πωλήσεων
Πρόσβαση σε εργαλεία παροχής πακέτων πώλησης καφέ (εντελώς customizable απο την επιχείρηση) όπως Subscription Coffee και Prepaid Coffee Plans που βοηθούν τις εισροές χρημάτων στην επιχείρηση και δινουν μια πνοή καινοτομίας στο συνηθισμένο μοντέλο
Features Κοινά
Σύστημα Πόντων
Μεσα απο τις αγορές οι χρήστες κερδίζουν αυτόματα ψηφιακούς πόντους που μπορούν να εξαργυρώσουν σε δωρεάν ροφήματα, αγορές συνοδευτικών προϊόντων (ποτήρια, καλαμάκια) αλλα και για αποστολή δώρων σε φίλους τους.
Σύστημα Loyalty
Καθε επιχείρηση αποκτά το πρόσβαση σε ένα “διαφορετικό” σύστημα Loyalty που επιβραβεύει τη Μη χρήση πλαστικού μεσω της αγοράς σε Reusable Σκεύη. Ετσι, οι συνεχόμενες ή συχνές αγορές λειτουργούν ως εργαλείο επιβράβευσης στους πελάτες με τη μορφή εκπτώσεων και δώρων. Αυτά θα είναι εντελώς customizable (ποια θα ειναι τα δώρα, το μεγεθος των εκπτώσεων) οπως και ο ρυθμός και η συχνότητά τους απο την επιχειρηση μεσω της εφαρμογής. Με την εφαρμογή η επιχείρηση “ψηφιοποιεί” εμμεσα το απαρχαιωμένο σύστημα επιβράβευσης με τις σφραγίδες που επικρατει εδω και χρόνια
Ψηφιακά εμβλήματα
Εμβλήματα επιβραβευσης επιτευξης συγκεκριμένων κατορθωμάτων/επιτευγμάτων απο τις επιχειρήσεις(ΣΩΘΗΚΑΝ 10/50/100 ΔΕΝΤΡΑ) και τους χρήστες που θα εμφανίζονται στα προφίλ τους
Ηλεκτρονικές Ανέπαφες Πληρωμές
Πληρωμές μέσω ενός σκαναρίσματος σε QR code. Εξυπηρετεί σε ταχύτερες συναλλαγές,αυτόματη αποθήκευση δεδομένων και ευκολία στο χρήστη, ωστε να μη χρειάζεται πορτοφόλι η χρεωστική/πιστωτική κάρτα για τις αγορές του
Βάση δεδομένων καταναλωτικών συνηθειών
Μεσα απο τη συλλογή δεδομένων αγοράς, δημιουργείται μια βάση δεδομένων καταναλωτικών συνηθειών για τις επιχειρήσεις που τους παρέχει επιπλέον πληροφορίες και αναλυτικά δεδομένα για το κοινό, τις πωλήσεις και τα προϊόντα τους. Ετσι εισερχεται το φάσμα των δεδομένων σε μια αγορά που δεν είναι πολύ έντονο, αυτη της αγοράς ροφημάτων.
Βάση δεδομένων Περιβαλλοντικού ισοζυγίου/Leaderboard
Ταυτόχρονα ποσοτικοποιούνται τα περιβαλλοντικά δεδομένα που εξοικονομούνται από την επιχείρηση, συλλέγονται και κατανέμονται ανα ημέρα,μηνα,περιοχή και συχνότητα.
Ιστοσελίδα επιχείρησης
Καθε επιχειρηση στο δίκτυο θα αποκτησει μια υποσελίδα στον ιστότοπό μας(ecocup.io/stores/BusinessName) στην οποία θα καταγράφονται οι περιβαλλοντικές συνεισφορές από τη βάση δεδομένων, η θεση της στα Leaderboard, τα ψηφιακά εμβλήματα στόχων που έχει αποκτήσει. Ετσι πολυ ευκολα μπορεί να μοιραστεί στα κοινωνικά δίκτυα τη συνεισφορά της και να αποκτήσει ενα ψηφιακό χώρο για να την αναζητήσουν οι πελάτες της.
Ανταγωνιστές μας ειναι οποιοδήποτε σύστημα Loyalty υπάρχει στην αγορά. Αυτα ανήκουν κυρίως σε μεγάλα Brands (Starbucks, Γρηγόρης) αλλα με καλή συμφωνία θα μπορούσαν να υπαρχουν connections με το δικό μας σύστημα. Σε αυτη τη κατηγορία χρειαζόμαστε ενίσχυση για τον καλύτερο εντοπισμό των δυναμεων/αδυναμιών των ανταγωνιστών καθώς πολλα απο τα δεδομένα τους δεν υπάρχουν σε κοινή θεα ωστε να τοποθετηθούμε ως προς αυτά, τοσο σε Ελλάδα οσο και σε εξωτερικό.
To revenue model εξηγείται στη παραπάνω κατηγορία. Πνευματική ιδιοκτησία θα υπάρχει για την εφαρμογή (Copyrights & Trademarks)
Target Market & Customer Personas
Η Ecocup στοχεύει σε μικρές έως μεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο παροχής ροφημάτων σε μεγάλα αστικά κέντρα και θα βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης, ωρίμανσης.Σε ίση προτεραιότητα στοχεύει σε επιχειρήσεις στη νησιωτική χώρα που αντιμετωπίζουν σε μεγαλύτερο απο όλους βαθμο τα πλαστικά στις θάλασσες και τις αγροτικές/δασικές περιοχές.Για την τρέχουσα και αρχική χρονιά λειτουργίας της, έχει θέσει ως στόχο τη συνεργασία με 15-20 επιχειρήσεις συνολικά και την απόκτηση 300-1500 (περιορισμοί server) μοναδικών χρηστών.
Απευθύνεται τόσο σε καταναλωτές, όσο και επιχειρήσεις. Οι καταναλωτές εντάσσονται στην ηλικιακή κατηγορία των 18-50, οι οποίοι κατοικούν σε μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδος και είναι εργαζόμενοι ή φοιτητές. Οι παραπάνω χρήστες αγοράζουν σε τακτική βάση καφέ, κατέχουν smartphone και είναι πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν εφαρμογές καθημερινά. Επίσης, είναι περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένοι και δείχνουν θετικά ερεθίσματα στη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό τους είναι η παρουσία τους στα social media.
Την αντίληψη για τα προαναφερθέντα ήρθε να ενισχύσει η ζήτηση ποτηριών πολλαπλών χρήσεων τόσο στο εξωτερικό, όσο και στην Ελλάδα αλλά και τη λειτουργία παρόμοιων περιβαλλοντικών/εθελοντικών δράσεων όπως stopotirimou.gr.
Customer Personas
https://miro.com/app/board/o9J_lRiYtOU=/
Κανάλια
Τα κανάλια(channels) μας θα είναι:
Ψηφιακά μεσω Social Media, Newsletter, Ιστοσελίδας,Ads
Φυσικά στα καταστήματα συνεργάτες(banners), στα προϊόντα μας (logo και Website στα ποτήρια μας), σε οικολογικές δράσεις που θα συμμετέχουμε (δενδροφυτεύσεις), Δραστηριότητες δήμου σε επιμελητήρια/σχολεία/κυλικεία/πανεπιστήμια, Word of Mouth
Digital Marketing Strategy
Ο στόχος της ψηφιακής στρατηγικής του μάρκετινγκ είναι να προσελκύσει το μέγιστο αριθμό χρηστών, αυξάνοντας το awareness της Ecocup στην αγορά αλλα και να γνωστοποιήσει τις δυνατότητες της νεας αυτής εφαρμογής στο χώρο. Πέρα από την εδραίωση ενός γνωστού brand name, σημαντικός στόχος προς επίτευξη είναι η δημιουργία πιστών πελατών, loyal customers, που δεν θα κατεβάσουν απλά την εφαρμογή για να τη δοκιμάσουν, αλλά θα μείνουν και θα συμμετάσχουν αυξάνοντας το engagement στα social media.Θελουμε να επικοινωνηθεί το πως βλεπουμε τους χρήστες, ως μέλος μιας ευρύτερης οικογένειας που μπορούν με αυτο το εργαλείο να συνεισφέρουν αποδοτικά με ενα διαφορετικό τρόπο.
Εφόσον έχουν μελετηθεί οι θεωρίες της αγοραστικής συμπεριφοράς και η διαδικασία λήψης αποφάσεων, πλέον είναι γνωστές οι ανάγκες του χρήστη για τη διαμόρφωση της στρατηγικής. Ανάμεσα στις πιο γνωστές μεθόδους αλληλεπίδρασης των χρηστών είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, Social Media. Για το λανσάρισμα της εφαρμογής, θα τρέξουν καμπάνιες σε μια πληθώρα πλατφορμών, ανάμεσά τους η πλατφόρμα του Facebook μέσω διαγωνισμών και διαφημιστικών εκστρατειών που θα στοχεύουν στο κατάλληλο κοινό, ενώ μέσω influencers στην πλατφόρμα του Instagram θα γίνεται η διαφήμιση των ποτηριών και των συμβεβλημένων καταστημάτων, στα οποία θα μπορεί ο χρήστης να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή. Οι καμπάνιες στο Facebook θα έχουν ως πρωταρχικό στόχο το brand awareness μέσω μηνυμάτων που θα περιέχουν φωτογραφίες σε συνδυασμό με σύνδεσμο που θα ανακατευθύνει το χρήστη σε κάποια ενέργεια, όπως για παράδειγμα το κατέβασμα της εφαρμογής, share της δημοσίευσης για τη συμμετοχή σε κάποιο διαγωνισμό, like της Ecocup και στα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το κοινο που θα απευθύνουμε τις καμπάνιες ειναι το ίδιο με τα target groups/personas, κανοντας ετσι ευκολη τη στόχευση των ιδανικών για εμας πελατών.
Συνεργασίες & Ανάγκες
Επιτακτική είναι η ανάγκη συνεργασίας με προμηθευτές reusable σκευών οι οποίοι ειναι υπό διερεύνηση, τοσο για το supply uptime τους οσο και για τα προϊόντα που θα επιλεγούν για μεταπώληση από αυτούς.Επιπλέον η συνεργασία με τους δήμους αποτελεί κομβικό partnership για εμας διευκολύνοντας το έργο μας αλλα και τη προσβασή μας σε νέους δήμους/επιχειρήσεις.
Η παραγωγή & δημιουργία της εφαρμογής θα γίνει inhouse απο τα μέλη της ομάδας, οι ποσοτικοί στόχοι για τα πρώτα τρια ετη στοχεύουν στη καλυψη του νεκρού σημείου και την εδραίωση ενος δικτύου επιχειρήσεων.
Η αναλυση νεκρού σημείου για τις τρεις μορφές εσόδων μας υπάρχει στο επισυναπτόμενο αρχείο.
Με την σύσταση της ομάδας ως έχει,ολοι βρίσκονται παράλληλα οριζοντίως, συνεισφέρουν όλοι στην λήψη αποφάσεων με παραπάνω λόγο στο γνωστικό τους τομέα. Το γνωστικό αντικείμενο που απαιτείται στους τομείς μεχρι τώρα είναι πλήρες με ένα κενό στις πωλήσεις και CRM.
Διακριτοί διαχωρισμοί είναι το development (Θανάσης & Γιάννης), Ιστοσελίδα (Θανάσης & Γιώργος), Social Media Management (Κατερίνα & Γιώργος), UIX (Κατερίνα & Γιώργος), Marketing-Strategy (Γιώργος & Θανάσης) Communication (Θανάσης & Κατερίνα), Innovation (Θανάσης & Κατερίνα), Προμήθειες (Κατερίνα & Γιώργος)
Σε επομενο σταδιο θα πρεπει να υπαρχει τμήμα προμηθειών και πωλήσεων (+1 ατομο),πληροφορικής και τεχνικής υποστήριξης(+2 ατομα) και μαρκετινγκ/προώθησης.
1ο Έτος: | 2ο Έτος: | 3ο Έτος: | 4ο Έτος: | 5ο Έτος:
1ο Έτος: | 2ο Έτος: | 3ο Έτος: | 4ο Έτος: | 5ο Έτος:
1ο Έτος: | 2ο Έτος: | 3ο Έτος: | 4ο Έτος: | 5ο Έτος:
1ο Έτος: | 2ο Έτος: | 3ο Έτος: | 4ο Έτος: | 5ο Έτος:
1ο Έτος: | 2ο Έτος: | 3ο Έτος: | 4ο Έτος: | 5ο Έτος:
1ο Έτος: | 2ο Έτος: | 3ο Έτος: | 4ο Έτος: | 5ο Έτος:
1ο Έτος: | 2ο Έτος: | 3ο Έτος: | 4ο Έτος: | 5ο Έτος:
1ο Έτος: | 2ο Έτος: | 3ο Έτος: | 4ο Έτος: | 5ο Έτος:
1ο Έτος: | 2ο Έτος: | 3ο Έτος: | 4ο Έτος: | 5ο Έτος: