+οδηγός

Με το +οδηγός απευθυνόμαστε κυρίως σε όσους επιθυμούν να μετακινούνται με χαμηλό κόστος, είτε περιστασιακά, είτε σε καθημερινή βάση. Δευτερευόντως απευθύνεται σε οδηγούς που που θέλουν να προσφέρουν μία θέση στο όχημά τους για κάποιο αντίτιμο, ή απλά για να έχουν παρέα στη διαδρομή. Το +οδηγός είναι μία ολοκληρωμένη πλατφόρμα δικτύωσης των παραπάνω και όχι μόνο. Με τη χρήση νέων τεχνολογιών φιλοδοξούμε να παρέχουμε σε επιβάτη και οδηγό έξυπνες υπηρεσίες που θα περιορίσουν σημαντικά τη σπατάλη του χρόνου και χρήματος σε κάθε μετακίνηση.

Η ιδέα

Η ιδέα του carpooling είναι σχεδόν τόσο παλιά, όσο και το ίδιο το αυτοκίνητο. Παρά το ότι στις ευρωπαϊκές χώρες είναι πολύ διαδεδομένο, στη χώρα μας η ιδέα είναι πολύ περιορισμένη και σχεδόν άγνωστη στον περισσότερο κόσμο. Το +οδηγός έρχεται να επαναδιαμορφώσει την ιδέα αυτή και να την συμπληρώσει με χρήση των νέων τεχνολογιών προς όφελος των επιβατών, αλλά και των οδηγών. Πρόσφατο ανάλογο είναι το παράδειγμα της επαναπροσέγγισης της ιδέας των μετακινήσεων με ταξί και τις αλλαγές που επήλθαν στο χώρο, όπου συνήθειες πολλών ετών άλλαξαν σε μερικά χρόνια.

Ο κλάδος των μετακινήσεων στη χώρα μας δεν θεωρείται από τους πιο αναπτυγμένους. Το οδικό δίκτυο βελτιώνεται σταθερά, αλλά οι δημόσιες συγκοινωνίες πάσχουν από πολλά προβλήματα, με αποτέλεσμα να μην ικανοποιούν τους επιβάτες. Αυτό αφορά τόσο σε μετακινήσεις εντός του αστικού ιστού, όσο και εκτός αυτού – μεταξύ πόλεων ή χωριών της επαρχίας. Δεδομένου ότι τέτοιου είδους μετακινήσεις γίνονται καθημερινά από ανθρώπους με τα προσωπικά τους οχήματα (στο εξής θα αναφέρονται ως οδηγοί), το +οδηγός κάνει πλέον ευκολότερο οι τελευταίοι να διαθέτουν μία ή περισσότερες θέσεις στο όχημά τους σε άλλους ανθρώπους που θέλουν να μετακινηθούν (στο εξής θα αναφέρονται ως επιβάτες), έναντι ενός αντιτίμου.

Παρότι στον χώρο υπάρχουν ήδη λύσεις που χρησιμοποιούνται από κάποιους επιβάτες, ο ανταγωνισμός είναι σχετικά χαμηλός. Οι υπηρεσίες που προσφέρονται είναι από διαδικτυακές πύλες – κοινότητες, οι οποίες παρέχουν μία – βασική – υποδομή για τους χρήστες υπό τη μορφή πίνακα ανακοινώσεων. Δεν υπάρχει μοντέλο εσόδων, ούτε εταιρία που να ασχολείται με αυτές και επίσης δεν υπάρχει σχετική εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα. Πρακτικά το μόνο πλεονέκτημα του εγχώριου ανταγωνισμού αυτή τη στιγμή είναι ότι απλά υπάρχει.

Υπάρχουσες λύσης για τη χώρα μας:

http://carpooling.gr
http://www.sharemycar.gr

Σημαντικός διεθνής ανταγωνιστής – χωρίς παρουσία στην Ελλάδα:

https://www.blablacar.com/

Σημαντικό είναι να αναφερθεί ο λόγος που θα κάνει τον χρήστη των παραπάνω (δωρεάν) υπηρεσιών να προτιμήσει μία νέα υπηρεσία που θα πρέπει να πληρώσει για να λάβει. Το +οδηγός δεν σκοπεύει να αντιγράψει τις προαναφερθείσες λύσεις, αλλά να ανασχεδιάσει το προϊόν. Εκτός από μία διαδικτυακή πύλη, θα παρέχει στους χρήστες του και μία εφαρμογή κινητού τηλεφώνου με “έξυπνα” χαρακτηριστικά.

Παραδοσιακά χαρακτηριστικά

Μεγάλη έμφαση δίνεται στο αίσθημα ασφάλειας των χρηστών της πλατφόρμας. Η εμπιστοσύνη σε έναν άγνωστο είτε οδηγό, είτε επιβάτη είναι δύσκολο να υπάρχει εξαρχής. Το +οδηγός θα υλοποιεί ένα σύστημα αυστηρής και απαραίτητης βαθμολόγησης της μίας πλευράς από την άλλη. Κάποια από τα πεδία θα είναι δημόσια στο προφίλ του κάθε χρήστη, ενώ άλλα θα αξιοποιούνται εσωτερικά για βελτίωση των υπηρεσιών.

Καινοτομία

Η καινοτομία που το +οδηγός έρχεται να εισάγει στην αγορά είναι η συστηματική ανάλυση των δεδομένων της κίνησης οδηγών και επιβατών, ώστε να παρέχει και στους δύο συνεχώς καλύτερες υπηρεσίες. Στόχος είναι να μην αναγκάζεται ο επιβάτης να αναζητά την επιθυμητή διαδρομή σε λίστες, διαβάζοντας συνεχόμενες καταχωρήσεις διαδρομών. Ιδανικά ο επιβάτης και οδηγός θα δηλώνουν τις διαδρομές σε μία δομή τύπου ημερολόγιο και η πλατφόρμα θα ενημερώνει τις δύο πλευρές για τις λύσεις που τους προτείνονται, ξεφεύγοντας έτσι από την παραδοσιακή δομή του πίνακα ανακοινώσεων. Επίσης εφόσον το σύστημα γνωρίζει τη διαδρομή θα μπορεί να προγραμματίζει ώστε οι επιβάτες να ανέβουν στο μέσο της διαδρομής ή να κατέβουν πριν τον τελικό προορισμό, ενημερώνοντας τον οδηγό για τυχόν παράκαμψη και χρόνους αναμονής. Το σύστημα θα έχει δηλαδή τη δική του νοημοσύνη, προκειμένου να προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία και στις δύο πλευρές.

Τέλος, έχοντας την εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο θα υπάρχει συνεχής ενημέρωση επιβάτη και οδηγού για αλλαγές που μπορεί να συμβούν, χωρίς να είναι αναγκαίο κάποιος να πληκτρολογήσει ένα μήνυμα προς τον άλλο. Όλα θα περνάνε μέσα από την πλατφόρμα η οποία να αναλαμβάνει να κάνει αυτές τις ενημερώσεις προς τις δύο πλευρές.

Αρχική επίπτωση στην αγορά

Για την είσοδο του +οδηγός στην Ελληνική αγορά, στόχος είναι η προσέλκυση νέων χρηστών που δεν έχουν εμπειρία στο carpooling και επιθυμούν να το δοκιμάσουν, είτε στην καθημερινότητά τους (μεταφορά προς εργασία ή σχολή), είτε περιστασιακά (υπεραστική μετακίνηση προς το χωριό ή κάποιο προορισμό διακοπών). Η δημιουργία μίας κρίσιμης μάζας χρηστών θα παρακινήσει και τους χρήστες των προαναφερθέντων – υπαρχουσών – λύσεων να μετακινηθούν στο +οδηγός, μεγαλώνοντας έτσι το κοινό και τη δυναμικότητα της εταιρείας.

Η στόχευση, τουλάχιστον σε αρχικό στάδιο, είναι προς τις νεότερες ηλικίες που δεδομένα έχουν την ανάγκη για οικονομική μετακίνηση, αλλά και την εξοικείωση με την τεχνολογία προκειμένου να χρησιμοποιούν άνετα τις υπηρεσίες, αλλά και για να αυξηθεί σημαντικά ο ρυθμός διάδοσης του προϊόντος, μέσω της κοινωνικής δικτύωσης.

Μελλοντικά σχέδια ανάπτυξης

Εκτός των “έξυπνων” υπηρεσιών, οι οποίες θα βελτιώνονται με την αύξηση του αριθμού των μετακινήσεων καθώς θα συλλέγονται και θα αξιοποιούνται περισσότερα δεδομένα, στόχος είναι και κάποιου είδους συνεργασία με παρόμοιες πλατφόρμες, όπως για παράδειγμα εύρεσης ταξί, ΚΤΕΛ, τουριστικού λεωφορείου.

Μοντέλο εσόδων

Προκειμένου να έχει επιτυχία η υπηρεσία, το αντίτιμο θα πρέπει να μένει σχετικά χαμηλό. Το +οδηγός θα λαμβάνει από τον οδηγό ποσοστιαία προμήθεια από κάθε συναλλαγή και κάποιο ελάχιστο σταθερό ποσό για κάθε ολοκληρωμένη διαδρομή. Βασικός στόχος για την επίτευξη κέρδους είναι ο μεγάλος όγκος μετακινήσεων μέσω της υπηρεσίας. Το κοινό που απευθύνεται ούτως ή άλλως δεν έχει μεγάλη οικονομική άνεση, ως επί το πλείστον. Επιπλέον θα υπάρχει η δυνατότητα ο οδηγός να προωθεί την καταχώρησή του έναντι αντιτίμου.

Προκειμένου να γίνει η συλλογή δεδομένων που θα χρησιμεύσουν στην ανάλυση της συμπεριφοράς των χρηστών, ώστε να είναι εφικτή η προσφορά “έξυπνων” υπηρεσιών, οι χρήστες που θα δέχονται να παρέχουν δεδομένα μέσω της εφαρμογής στο κινητό τους τηλέφωνο, θα απαλλάσσονται από το σταθερό κόστος της διαδρομής.

Κόστος και χρόνος παράδοσης

Δεδομένου ότι η ιδέα του +οδηγός είναι υπό ανάπτυξη για σχεδόν ένα χρόνο και βάσει της προηγούμενης σχετικής εμπειρίας της ομάδας, το μεγαλύτερο μέρος της ανάλυσης και του σχεδιασμού της εφαρμογής (κυρίως σε ότι αφορά στο back-end) είναι ολοκληρωμένο. Αυτό που θα πρέπει να γίνει σε επόμενη φάση είναι ο σχεδιασμός ενός ελκυστικού front-end και ο προγραμματισμός του marketing το οποίο θα εδραιώσει το +οδηγός στην αγορά. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω η ιδέα είναι σχετικά άγνωστη και ο ανταγωνισμός στον Ελληνικό χώρο πολύ χαμηλός, επομένως δεν υπάρχει σύγκριση με υπάρχουσες λύσεις, αλλά μόνο η παρουσίαση της δικής μας πρότασης στο κοινό. Το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού θα πρέπει να πάει στη διαφήμιση, η οποία θα γίνει κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο, βάσει του κοινού που απευθύνεται το +οδηγός.

Ως προς το χρόνο παράδοσης, είναι εφικτό να υπάρχει μία λειτουργική λύση ως το τέλος του 2018, ώστε να ξεκινήσει και η διαφήμισή της. Ο τελικός ορίζοντας για την ολοκλήρωση του έργου προσδιορίζεται μετά το καλοκαίρι του 2019, ώστε να ενσωματωθεί σε αυτή και η ανατροφοδότηση των analytics του πρώτου – πιλοτικού – εξαμήνου.

Η ομάδα

Μιχαήλ Σαββάκης (22 ετών) – Προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Δημήτρης Δερμάνης (32 ετών) – Προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Δουλεύουμε μαζί τα τρία τελευταία χρόνια συμπληρώνοντας ιδανικά ο ένας τον άλλον. Οι γνώσεις μας καλύπτουν σφαιρικά το αντικείμενο της πληροφορικής και έχουμε εικόνα της λειτουργίας της αγοράς υπηρεσιών, τόσο από προσωπική μελέτη, όσο και από προηγούμενη προσπάθεια δημιουργίας ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Μας τρέφει η αντιμετώπιση προβλημάτων στη δουλειά μας και ο διάλογος που προηγείται της λύσης. Έχουμε πάθος για ένα “τέλειο” αποτέλεσμα και βάζουμε πάντα ψηλά τον πήχη των προσδοκιών. Αν είναι κάτι που μας προβληματίζει είναι η σωστή προώθηση (marketing) της δουλειάς μας, καθώς και οι δύο δουλεύουμε κυρίως στο τεχνικό κομμάτι.

Κωδικός Ιδέας2588
Ονοματεπώνυμο ΥπευθύνουΔημήτρης Δερμάνης
ΙδιότηταΦοιτητής ΠΑ
Τμήμα Πανεπιστήμιου ΑιγαίουΜηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων
Email Υπεύθυνου Επικοινωνίαςicsd14044@icsd.aegean.gr
Ονοματεπώνυμο 2ου ΜέλουςΜιχάλης Σαββάκης
Κατηγορία ΥποβολήςΚατηγορία Α
Θεματική ΚατηγορίαΠληροφορική-Τηλεπικοινωνίες-Διακυβέρνηση-Κοινωνία
Η ιδέα σας έχει τύχει εμπορικής εφαρμογής μέχρι τώρα;Όχι